30 Temmuz 2012 Pazartesi

İSPANYA TATİLİ-7
CİRONA VE DALİ MÜZESİ

Barselona'dan 1,5-2 saatlik uzaklıktaki Gerona (Cirona) ve Dali Müzesi'nin bulunuğu Figueras'ı gezerek İspanya tatilimizi tamamlıyoruz.

Barselona’dan kuzeye doğru yol alıyoruz. Yahudi kültürünün İspanya’daki önemli duraklarından  biri olan Gerona’ya (Cirona) varıyoruz.

Kentin adı Katalanca Girona diye yazılıyor. Kabala felsefesi bu kentte yoğun bir şekilde yaşanmış. Günümüzde de muhafazakar bir şehir olarak biliniyor.

Gerona, 12-14. yüzyıldan kalma görüntüsü ile bizi yine zaman yolculuğuna çıkarıyor.

Gerona sokaklarında ilerlerken direğe tırmanan maymun heykeli ile karşılaşıyoruz. Bu maymunun poposunu öpünce tekrar Gerona’ya geliniyormuş, denemeyi bile düşünmedik.

Hıristiyanlar ve Musevilerin uzun yıllar bir arada yaşadığı bu kente sadelik hakim.

Gerona, daracık sokakları, geçitleri ve merdivenleri ile biraz da büyülü bir kenti andırıyor.

Hediyelik eşya satan dükkanlar pek bir renkliydi, Ayrıca gelinlikçiler ve tasarım kıyafetler satan mağazalar da bence görülmeye değer.

Kente ayrı bir güzellik katan Riu Oynar nehri ile Gerona Venedik’i anımsatıyor.

DALİ MÜZESİ

Gereno’dan bıraz daha kuzeye çıkıyoruz Fransa sınırına yaklaştık, ünlü ressam Salvador Dali’nin memleketi ve müzesinin bulunduğu Figueras’dayız.

Müzeyi dışardan görünce buranın oldukça eğlenceli bir yer olacağı izlenimi ediniyoruz. Binanın dış cephesi ekmek kabartmalarıyla çatısı ise yumurtalarla kaplı.

Dali’nin resimlerinin yanı sıra tasarımları ve eşyaları da burada sergileniyor.

Dali muhteşem yaşatıcılığını resimlerine ve müzenin mimarisine yansıtmış. Binaya girdiğimizde ortada yer alan bahçede bizi ilginç bir mizansen karşılıyor. İçinde yağmur yağan siyah bir araba, araba tekerleklerinden bir palmiye, palmiyenin üzerinde bir kayık ve arabada her yağmur yağdığında açılan siyah bir şemsiye.

Tabloların yer aldığı bölümde çıplak kadın resmi ilgimizi çekiyor. İlk önce anlayamıyoruz aslında burada iki resim iç içe geçmiş. Fotoğraf karesine daha iyi yansıyor, karşımızda Amerikan Başkanı Abraham Lincoln resmi.

Dali buna benzer başka resimler de çizmiş. Kadın heykelleri ve matadorların içi içe geçtiği bu resim gibi.

Dali, eşi Gala’yı kendi başına gelmiş en iyi şey olarak görüyor. Bazı resimlerin altına Dali, Gala ismini de kullanarak imza atmış.

Dali ressam olmasını yanı sıra makine yapmış, eşya tasarlamış.
Dali’nin yatak odası da kendisi kadar çılgın

İstanbul Kapalıçarşı’dan gelen boya kutusu

Öldükten sonra öbür dünyaya giderken Dali ve ayakları

Dali’nin bir başka şaşırtıcı yapıtı. Bir kadının yüzünden ilham alarak tasarlanmış oda.

Burun şömine olmuş, dudaklarda koltuk

Alt katta Dali’nin mezarı var.

İspanya Tatili-3 (Alikante, Dev Kuklalar ve Valensiya) İspanya Tatili-5 (Barselona'da Işık ve Su Gösterisi)